tirsdag 4. februar 2020

DE STORE GIGANTENE VELTER - VÆR PERSONLIG!

Hva er det som egentlig skjer når noen de største aktørene i varehandelen velter over ende en etter en? Sportsbutikkene har lenge hatt en priskrig, som i første omgang har gangner forbrukerene, og som har gitt butikkene vekst i omsetning. Men hva skal man med en enorm omsetning om man ikke likevel tjener penger? Varene blir solgt ut med så små marginer at det ikke dekker opp for personalkostnader og andre driftskostnader.

Det er ikke bare sportsbutikkene som sliter, mange store kjeder jobber intenst med å omstrukturere og endre på sine utsalgskanaler. De er nødt til å tenke nytt, for markedet har endret seg og ikke minst har forbrukerene endret sine vaner og forventinger.

Hva kan så en liten, enkeltstående butikk gjøre for ikke å gå i samme "fella" som de store gigantene? Først og fremt; selge varer med en god margin. En margin som gjør at de øvrige kostnadene i butikkdriften blir dekket. Våre kunder er oppdaterte og de søker etter informasjon på nettet. De pris-sammenligner også varene de er interessert i å kjøpe. Den varen som du, i din butikk, selger med en margin som dekker kostnadene dine, vil nok kunden kunne få kjøpt billigere et annet sted, på nett. 

Så hvorfor skal kunden velge å kjøpe hos deg? 
JO - FORDI HOS DEG FÅR DE MER ENN BARE VAREN! 
Du har en merverdi; du har folk - personer - som kan møte kundene og gi veiledning og en god opplevelse. Skal kunden velge å handle varen hos deg må du sørge for at folka dine er gode på kundeopplevelse - de må skjønne hva som ligger i en god kundereise. 

Skal du vinne i tiden fremover og ikke velte over slik som gigantene, da må du tørre å være personlig! Dine ansatte må være best i klassen. De skal sørge for at kunden får en fantastisk opplevelse og vil komme tilbake gang på gang, fordi det er en opplevelse å handle hos deg. Det er verdt å betale litt ekstra, for hos deg får man noe mer! 

Hvordan sørge for å ha gode nok folk? 
Fokus og trening! 
Dere må ha fokus på hva dere skal være gode på og trene på det. 
Hver eneste dag - trene! 
Hverdagstrening. 

Vil du ha hjelp til å sette i gang med treningen av dine ansatte? 
Som ekstern samarbeidspartner bistår jeg gjerne med å finne fokusområder og være deres personlige trener til dere har fått gode rutiner på plass :) 
Ta gjerne kontakt; tlf 99225542, post@overensutvikling.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har Coronakrisen økt anerkjennelsen av butikkmedarbeidere?

Den 12.mars ble store deler av i Norge stengt, og folk ble bedt om å holde seg hjemme. Butikkansatte er blant dem som  måtte  jobbe under co...