Det er ikke bare sportsbutikkene som sliter, mange store kjeder jobber intenst med å omstrukturere og endre på sine utsalgskanaler. De er nødt til å tenke nytt, for markedet har endret seg og ikke minst har forbrukerene endret sine vaner og forventinger.
Hva kan så en liten, enkeltstående butikk gjøre for ikke å gå i samme "fella" som de store gigantene? Først og fremt; selge varer med en god margin. En margin som gjør at de øvrige kostnadene i butikkdriften blir dekket. Våre kunder er oppdaterte og de søker etter informasjon på nettet. De pris-sammenligner også varene de er interessert i å kjøpe. Den varen som du, i din butikk, selger med en margin som dekker kostnadene dine, vil nok kunden kunne få kjøpt billigere et annet sted, på nett.
Så hvorfor skal kunden velge å kjøpe hos deg?
JO - FORDI HOS DEG FÅR DE MER ENN BARE VAREN!
Du har en merverdi; du har folk - personer - som kan møte kundene og gi veiledning og en god opplevelse. Skal kunden velge å handle varen hos deg må du sørge for at folka dine er gode på kundeopplevelse - de må skjønne hva som ligger i en god kundereise.
Skal du vinne i tiden fremover og ikke velte over slik som gigantene, da må du tørre å være personlig! Dine ansatte må være best i klassen. De skal sørge for at kunden får en fantastisk opplevelse og vil komme tilbake gang på gang, fordi det er en opplevelse å handle hos deg. Det er verdt å betale litt ekstra, for hos deg får man noe mer!
Hvordan sørge for å ha gode nok folk?
Fokus og trening!
Dere må ha fokus på hva dere skal være gode på og trene på det.
Hver eneste dag - trene!
Hverdagstrening.
Vil du ha hjelp til å sette i gang med treningen av dine ansatte?
Som ekstern samarbeidspartner bistår jeg gjerne med å finne fokusområder og være deres personlige trener til dere har fått gode rutiner på plass :)
Ta gjerne kontakt; tlf 99225542, post@overensutvikling.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar